Inför sommarens marathon

2011 var träningsmässigt ett riktigt bra år. Jag avslutade min första En Svensk Klassiker och sprang även mitt första marathon. Efter Lidingöloppet i höstas har det varit knappt med träning. Dels har jag varit bekväm av mig, sofflocket har lockat. Vintern var inte heller särskilt träningsvänlig. I all fall inte om man som jag tycker att man ska hålla på med vintersporter på vintern. Inför sommaren är jag anmäld till Stockholm Jubileumsmarathon, jubileum för marathon under OS i Stockholm 1912. Jag tror och hoppas att det blir en häftig och minnesvärd tillställning. Jag har också en förhoppning om att slå mitt marathonrekord på 4 timmar och 6 minuter, och denna gång komma under 4 timmar.

Som sagt, ribban är högt satt och träningen mot målet dålig. I helgen gjordes starten, och det var inget aprilskämt. I härligt vårväder (trots vinterbakslag) gav jag mig ut på en runda. Ett flertal snabbare intervaller på två minuter med en minuts vila emellan fick stå för kvaliteten i träningen. När intervallerna var avklarade hade det gått ca 45 minuter, och jag var lite längre hemifrån än vad jag tänkt mig. Så det fick även bli ett långpass av det hela. Strax under 16 km blev det innan det var klart.

Jag har sedan några år registrerat min träning på Funbeat, en site där man kan hålla koll på sin träning och skryta mot kompisar. Sista tiden är det de som skrutit om sin träning, inte jag 🙂  Sedan en tid tillbaka har Funbeat även en app för iPhone som använder dess inbyggda GPS. Riktigt smidigt. På bilderna syns resultatet. Kilometertider för hela passet, karta och grafer. Jag tror inte det gör träningen bättre, men roligare.

Vätternrundan – the story

För en vecka sen var jag extremt trött, hade inte särskilt ont någonstans men väldigt trött på gränsen till utmattad. Glädjande nog satt tröttheten egentligen bara i kroppen.

Genomförde alltså mitt livs första Vätternrunda. Åkte ner till Norrköping på torsdagskvällen. Jag passade på att vara ledig på fredagen så då inhandlades mat (självklart pastaladdning) och lite nötter och annat energigivande. Blev dessutom en tur till Haga cykel där extra slangar köptes. Cykeln förbereddes och ett besök i Motala för att hämta nummerlapparna och göra av med lite pengar i Team sportia tältet. Lika bara att upplysa er alla om att jag var sjukt nervös hela torsdagen och fredagen. Jag ville inte starta 06:04 på lördagen för jag var helt övertygad om att jag ALDRIG skulle hinna till Jönköping innan de stängde den kontrollen, om jag skulle hinna dit så skulle jag ABSOLUT inte hinna till Hjo. Ja, jag var extremt nojig och det skulle ändras starttid 97 gånger innan vi till slut åkte hem….

Startade alltså kl. 06:04 men det blev någon minut senare. Det var perfekt väder och det gick bra fram till strax efter Ödeshög, ungefär i höjd med 5 mil så vurpade någon i klungan vi låg i, så jag nitade, hoppade över/av cykeln, tyvärr pajade då kedjan. Det gick att trampa men den var skev så det blev hugg ungefär var 4:e varv. Inte särskilt roligt att cykla längre och jag ville bara inte tvingas bryta p.g.a. en sån sak. Fick dock hjälp att byta till en ny kedja av cykelmojen i Gränna. Han räddade helt klart min dag!

Tyckte att cyklingen gick väldigt bra fram till Fagerhult, därefter började jag bli trött och fick tänka mycket på att fokusera på nästa kontroll. Tyvärr fick jag åka en hel del ensam och det tar mycket på krafterna. Men när jag lämnade Karlsborg hakade jag på två grabbar som jag cyklade tillsammans med, vi turades om och dra och sedan blev det så att vi gjorde sällskap hela vägen till mål. Så himla roligt, de var hur gulliga som helst. Det gjorde helt klart min resa till Motala mycket roligare.

Målgång 20:50!! Cyklade på 14 timmar och 42 minuter! Sjukt nöjd, hade trott att jag skulle vara närmre 16 timmar och nu blev det gott och väl under 15! Sammanfattningsvis, hängde med Anders länge så vi fick bra sällskap ungefär fram till Hjo, blev räddad av cykelmojen i Gränna och fick sällskap av två roliga Dalmasar. En riktigt rolig resa runt Vättern!!

Två förväntansfulla deltagare!