Skryt

Igår tog jag mig äntligen i kragen och bestämde mig för att träna. Viktor och pappa kör välling och nattning denna vecka eftersom jag har slutat amma. Då är det lättare att Anders lägger honom för att bryta rutinen med mamma, amning och välling. Så jag får lite egentid när de nattar. Planerade därför in en Powerwalk när de skulle natta. Gick i ca 10 min men sen ledsnade jag och sprang istället. Just PW är inget för mig riktigt, springer hellre. Det gick förvånansvärt bra så jag håller tummarna för att jag kan hålla i det den här gången. Siktar på en löptur i helgen. Troligtvis tillsammans med Anders, får lite kvalitetstid.

Idag ska grabbarna på födelsedagskalas hos lilla Jonathan, minstingen i gänget. Hade gärna gått på kalas. De har en stor pool så kanske blir det ett dopp, fast å andra sidan kanske den inte passar så bra för småkillar. Vår lilla kille älskar att bada. Fick denna bild på jobbet igår och igår kväll gick han till poolen och fick ett kvällsdopp innan läggdags.

20130613-082723.jpg

Föräldraledighetsaktivitet

Idag hade jag tillgång till bil under föräldraledigheten, det är inte allt för ofta. Dagen bjöd på fantastiskt vårväder med sol, lite vind och 5 plusgrader. Jag passade på att ta Viktor och åka till Fjällnora friluftsområde. Jag med långfärdsskridskor på fötterna och Viktor i vagnen. 20 km på en och en halv timme blev slutresultatet. Viktor sov mestadels. Isen var hård, blank och fin där vi susade fram på den plogade banan. Solen värmde ordentligt och jag kunde knäppa upp skaljackan och åka utan mössa. Livet som föräldraledig pappa är inte allt för hårt!

Samma bana fick ett varv i lördags, 36 minuter på dryga milen. Igår var det löpning och långpass som gällde, 18 km på 1,5 timme. Totalt har det de sista tre dagarna blivit nästan fem mils träning på tre timmar och 45 minuter. Inte illa, det ska nog gå att ta sig runt Stockholm Marathon i maj. Nu får det bli någon dags vila.

20130304-222455.jpg

Kvalitetstid

Vilken fantastisk kväll. Började med att direkt efter jobbet springa en vända i Märsta. Härligt väder, sol och lagom kallt. Nu har jag en perfekt lunchrunda:-). Sen hem och ned i ett bad tillsammans med världens finaste lilla kille. Lagom tills vi var klara så var middagen redo. Men nu är jag trött, dock inte Viktor.

Igår var det Anders som passade på att ta en löptur. Viktor och jag hade en perfekt lekstund. Här är vi med nallarna.

20130227-220223.jpg

Högvinst – Haglöfs Night Trail Run

Det blir ett bonuslopp i år, jag har tävlat på Maratonbloggen och vann en start i Haglöfs Night Trail Run. Det känns som en riktig högvinst! Loppet är 10 km på skogsstigar med enbart ljuset från pannlampa och med lite tur månen. Tävlingen genomförs i samband med orienteringstävlingen 10-mila, ska bli kul att se lite av den.

Det blir nog en härlig upplevelse att springa enbart i ljuskäglan från pannlampan. När snön är borta ska jag ge mig ut och testa i skogarna hemmavid. Än så länge är det träning på gångvägarna som gäller.

Loppet är den 4:e maj, det blir lite extra planering och logistik för att få ihop det med det födelsedagsfirande för Viktor vi planerar.

Mot nya mål

En av julklapparna denna jul var en anmälan till Stockholm Marathon 2013. Det var Cissi som gav mig den, jag vet inte hur jag ska tolka det 😉 Viktors födsel medför att träningstillfällen inte kan vara lika spontana längre, jag har också haft en lat period. Jubileumsmarathon i somras sprang jag på gamla meriter. Anmälan till Stockholm Marathon var precis den spark i baken jag behövde! På grund av lite snuva blev första passet först igår, 8 km på 42 minuter. Snitt på 5:16 per kilometer, formen har tydligen inte tagit så mycket stryk 🙂

Det är ungefär fem månader kvar till start, min målsättning är att komma runt under fyra timmar. Personbästa hittills är från Stockholm Marathon 2011 (42 195 m), 4.05.51. Jag tänkte även springa Stockholm Halvmarathon (21 098 m) i år, den blev inte av sist på grund av USA-resan vi gjorde. Personbästa är 1.42.34, målsättningen är att jag ska göra den på under 1.40. Sådär, lite press på mig själv! Handlingsplanen är att till en början springa två gånger per vecka. Lite längre fram ska jag trappa upp det till tre gånger per vecka.

Bana och banprofil för 1:a juni, start 12.00.Bana Stockholm Marathon 2013Banprofil Stockholm Marathon

Kvalitetstid

Idag har jag umgåtts och fikat med en väninna. Riktig kvalitetstid vilket vi saknat båda två. Jag är nöjd och glad över att vi hann sitta och prata som förr, samtidigt är hon även glad för att lillkillen var lite mer vaken den här gången. De senaste gångerna vi har setts har till stor del sammanfallit med hans sovstunder. Win win för oss alla tre:-).

I lördags på kräftskivan blev jag tillfrågad att häng med på en löpartävling den 8 september, ett antal kollegor som ska delta. Utmaningen har idag accepterats så bara att snöra på sig dojorna och fortsätta med träningen. I förra veckan blev det en runda på 8 km. Ska få köpa mig minst ett par löparskor i USA.

Enda frågan som återstår är om det är 5 km eller 10 km som gäller….

Löpning i sommarsolen

Idag blev det ett långpass på asfalt i sommarvädret. 16 km på 1h 23 min (strax under för att vara noga) höll bra fart i början och höll mig gott och väl under 5 min/km första milen. Gjorde milen på ca 48 min. Därefter var det lite för långt kvar för motivationen. Började också känna av en lätt vätskebrist (något ska man skylla på) och sänkte därför farten de sista sex km. Känner mig riktigt nöjd så här efteråt. Livet är underbart!

Kort snabbare löppass

Jag har varit lite dålig på att springa sista tiden, det har inte blivit så många mil i benen per vecka. Igår gav jag mig iväg med ambitionen att hitta ett lite kortare pass på ca 30 minuter som går att köra även när det inte finns så mycket tid. Motionsslingan är 2 km och det är drygt 2 km dit, perfekt att springa dit, ett varv och sedan hem. Jag tryckte på i ganska bra fart och kom hem på tiden 29.54. Snittfart någonstans på 4.40 minuter/kilometer. Kändes bra efteråt!

Intervaller

Mitt på dagen joggade jag iväg för ett intervallpass i motionsspåret i Bälinge. Den ligger på 2 km och lagom uppvärmningsavstånd hemifrån. Väl där körde jag 2 ggr 5 + 4 + 3 + 2 + 1 minuts intervaller. 60 sekunders flåsande ståvila mellan varje intervall och 3 minuter mellan seten. 30 minuters kvalitet i dagens träning om totalt strax under 1 timme och 10 minuter. Ca 11,4 km blev det totalt.

Första 5 minuterna gick i bra fart och kändes rätt lätta. På slutet gick det betydligt tyngre och kändes kämpigt emellanåt. Det är 74 dagar kvar till jubileumsmarathon, det känns som att det kan behövas både för att få upp fart och uthållighet.

Skorna, ett par rätt så lätta röda Adidas Adizero Tempo, har burit mig framåt i totalt 36 timmar (33,5 km i uppmätta rundor). Känns rätt så imponerande!