Bröllopsgrillen


Det var inte alla som tog med sig sin present till bröllopet i Grövelsjön. Erik och Kate hade tre gigantiska kartonger som de lämnade hemma. Vi öppnade dem idag, de visade sig innehålla en gasolgrill. Även om det är lite snö kvar så är det ändå mars och våren börjar närma sig. Jag satte därför igång att montera den.

Grillen var rätt lätt att montera. Inga svordomar var nödvändiga. Jo, kanske när gasolslangen skulle tryckas ihop med tryckregulatorn och anslutningsdonet. Jag smörjde med vatten och såpa. Det satt hårt inne ändå. Men till slut kom den på tillräckligt långt för att det ska hålla tätt.

Det ska bli intressant att provgrilla och se hur gasol står sig mot kol. De är säkert bra på olika saker. Med gasol kan man reglera värmen lättare och köra exempelvis grönsaker som tar lite längre tid på sig. Tanken var att vi skulle provgrilla ikväll. Vi åkte iväg och gjorde lite annat, och sedan var klockan lite för mycket. Provgrillningen får anstå till i morgon.

Stort tack Erik och Kate!

Trädgårdsförberedelser

Tjäle och snö på tomten. Som nybliven husägare är det ändå dags att börja fundera på trädgården inför växtsäsongen. I höstas var vi snabba och fick ner ett äppelträd och en vinbärsbuske. Det är planerat för ett trädgårdsland, men inte mycket mer än så. Potatis och rödbetor är givet, likaså lite salladsgrönsaker. Morötter står nog också rätt högt på listan. Vitlök, rädisor och någon bönsort är andra godsaker. En liten örtträdgård måste också få plats. Som ni märker finns det mycket idéer, det gäller att välja bland allt gott som finns. Det är ingen åker, utan just ett litet trädgårdsland.

Jag beställde nyligen lite fröer från nätet. Inte mycket, men en liten start. Det blev smultron, chilipeppar, bladkoriander och basilika. I en del av trädgården vill vi ha lite smultron, det blev sorten Alexandria som ska ge stora och välsmakande bär. Jag sådde dem i ett köttråg för ca en vecka sedan. De har inte gett sig till känna ännu.

Jag har inte riktigt (snarare inte alls) koll på vilken kruka som innehåller vad. I två krukor har det börjat röra på sig. Den ena är jag rätt säker på att det är basilika som kommit upp. Den andra har jag ingen aning. Det står läsaren fritt göra artbestämning. Samtliga krukor står i tvättstugans värme och gosar i fönstret. De får vatten och omsorg med någon dags mellanrum.

Om någon månad börjar det nog bli dags att fundera på potatissort och att inhandla resten av sortimentet. När tjälen lossnar är det spade, spett och jordförbättring som gäller. Det är en sak att gräva fram ett trädgårdsland. Det vore också trevligt att kunna markera gränsen mellan trädgårdsland och gräsmatta på något snyggt sätt. Mamma och pappa har plattor på någon sida, i Oskarshamn hade de stående. Ulla och Janne har svart plåt. Jag vill undvika den gröna plasten. Det får nog bli ett inspirationsbesök på en trädgårdsbutik vad det lider.

Trädgårdsplanering

Gräset är utrullat på vår tomt. Peab kommer att plantera häck. Vi tänkte gräva upp delar av gräsmattan för träd, buskar och trädgårdsland. Nu när man ser vad som är och inte är vår tomt inser man att 485 kvadratmeter inte är så stort. Gäller att välja vilka träd och buskar som får plats. Äpple vore dock gott. Har fått tips att åka till plantskola och provsmaka under hösten.